فارسی

جهت دانلود متن املا نوبت دوم پایه هشتم به پایین مطلب ، قسمت پیوست ها مراجعه فرمایید.

******************************

آشنایی با چند قالب شعری

شکل گرافیکی ، مشخصات ، شاعران نامدار این قالب‌ها و...


٭ قصیدە:

×---------       ×---------
×---------       —------—
×---------       —------—
معمولا ۱۵ تا ٦۰ بیت است و در موضوعات حماسی، اخلاقی، دینی، وصف طبیعت و... می‌باشد.
شاعران معروف قصیدە‌سرا: ناصرخسرو، منوچهری، خاقانی و سعدی

—-------------------------

٭ غزل:

©---------      ©---------
©---------         —------—
©---------         —------—
معمولا ۵ تا ۱۰ بیت است و در موضوعات عاشقانە و عارفانە است.
شاعران نامدار غزل‌سرا: حافظ، سعدی و عراقی

—-------------------------


٭ قطعە:

®---------         ¢---------
®---------         —------—
®---------         —------—
 موضوعات آن بیشتراخلاقی، تعلیمی و مناظرە می‌باشد.
شاعران معروف قطعەسرا: پروین
 اعتصامی و ابن‌یمین

—-------------------------


٭ مثنوی:

&---------       &---------
©---------      ©---------
@---------       @---------
بیشتر در موضوعات طولانی می‌باشد.
شاعران معروف مثنوی‌سرا: فردوسی، سنایی، نظامی، مولوی

—-------------------------


٭ ترجیع‌بند:

©---------      ©---------
©---------      ©---------
©---------      ©---------
©---------      ©---------
         این بیت تکرار میشود
              —---------—
              —---------—
®------—          ®------—
®---------           ®------—
®---------           ®------—
®---------           ®------—
               —---------—
               —---------—
شاعران معروف ترجیع‌بند سرا: سعدی، هاتف، فرخی سیستانی

—-------------------------

٭ ترکیب‌بند:

©---------         ©---------
©---------         ©---------
                &---------—
                &---------—
@---------         @---------
@---------         @---------
                ®----------
                ®----------
در ترکیب‌بند بیت‌ها تکرار نمی‌شوند.

شاعر معروف ترکیب‌بند سرا: محتشم کاشانی
—-------------------------

٭ رباعی: بر وزن (لا حول و لا قوە الا باللە)

©---------         ©---------
©---------          —------—
رباعی‌سرایان معروف: خیام، رودکی، عطار

—-------------------------

٭ دوبیتی:

©---------         ©---------
©---------          —------—

دوبیتی سرای معروف: باباطاهر همدانی

*****************************

باز نویسی

مهارت های هفتم و هشتم و نهم :(سرکار خانم رضایی)

دانش آموزان عزیز می باید حکایت ها  را باز نویسی کنند.

بازنویسی  یعنی برگرداندن متنی به زبان امروزی همراه با اضافه کردن و شاخ و برگ دادن ( گسترش پذیری ).


بازنویسی  مانند تعمیر کردن خانه یا ساختمان می باشد.ما تغییرات را در جهت زیبایی و استحکام انجام می دهیم ولی چهارچوب و اصل بنا را خراب نمی کنیم.  ما زبان نوشته را امروزی و قابل فهم می کنیم موضوع یا داستان را به کمک توصیف چهره ها ، حالات و صحنه ها  گسترش و پرورش می دهیم . رویدادها را بازسازی و تجسمی می کنیم. ولی با همه این کارها نتیجه و پیام موضوع یا حکایت نباید تغییر کند و حفظ شود.چرا که اگر نتیجه داستان یا

موضوع تغییر کرد دیگر باز نویسی نیست و باز آفرینی می شود.شاهنامه باز نویسی خدای نامک می باشد.

من بازسازی این حکایت را با جملاتی کوتاه و زیبا و فعل های ساده  آغاز کردم بقیه بازنویسی را در اختیار دانش آموزان گذاشتم.بچه ها باز نویسی های زیبایی ارائه دادند.

***************************

فصل بهار بود. درختان جوانه زده بودند. غنچه ها یواش یواش باز می شدند ، صدای بلبلان می آمد . رودخانه ی زیبا با

خوش حالی قدم بر می داشت.ما با گروهی از از دوستان تصمیم گرفتیم...

***************************

باز گردانی : باز گردانی در واقع امروزی کردن شعر یا نثر است.محتوا و پیام را به زبان ساده و قابل فهم مطرح کنیم. در باز گردانی منظور توضیح دادن و شاخ وبرگ دادن ( تفسیر ) نیست. در باز گردانی تبدیل لغات و اصطلاحات قدیمی و کهنه به امروزی است و مفهوم به زبان ساده بیان می شود. وقتی از یک دانش آموز می خواهیم بیتی را معنی کند در اصل او باید بیت را باز گردانی کند.



******************************

تصویر نویسی ها و ضرب المثل ها و انشا نویسی های دانش آموزان  باز آفرینی می باشند.

*********************************************

باز آفرینی :     ( از نو ساختن  )

باز آفرینی مانند کوبیدن بنا و ساختمان و از نو ساختن است نقشه ساختمان و چهارچوب اولیه به هم می خورد. در باز آفرینی نویسنده  اثر را مبنا و معیار قرار داده و با الهام گرفتن از اثری کهن دست به آفرینش نو می زند  و آن را بر اساس سلیقه و ذهنیات خود دوباره می آفریند .

می تواند پیام داستان و نوشته و شخصیت های داستان را تغییر دهد و نظر خود را دخالت دهد.اساس باز آفرینی تخیل است و اثر جدید اثری

مستقل و تازه است. در باز آفرینی می توان از هر زاویه ای وارد شد و ساختمان اولیه را به کلی به هم ریخت این همان تفاوت باز آفرینی و
باز نویسی است.


ضرب المثل : هر که بامش بیش ، برفش بیشتر

هرکه شد شوریده تر، بی خویشتر
      
هرکه عاشق تر ، یقین دل ریش تر

عشق را با درد قسمت می کنند    

 هر که بامش بیش ، برفش بیشتر

*******************************************

جهت دانلود کتاب درسی روی عنوان آن کلیک نمایید :

کتاب درسی فارسی

بالا
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…